susanna-072-webb

Hur barn lär sig läsa

Att kunna läsa är en förmåga som består av olika delar. Man brukar säga att de är avkodning (kunna koppla ihop bokstav med språkljud och få det till ord), läsförståelse (kunna förstå och dra slutsatser utifrån innehållet i en text) och motivation (att ha en positiv attityd till läsning). Var och en av delarna behövs för att kunna utvecklas till en fullfjädrad läsare och var och en av dem går att påverka och stärka.

Avkodning. Kunskap om sambandet mellan bokstavens utseende och bokstavens ljud krävs för att man ska kunna knäcka läskoden och utläsa orden i en text. Att förstå och bli medveten om att ord består av enskilda ljud som representeras av bokstäver innebär en helt ny insikt och ett nytt förhållningssätt till att läsa. Flera forskningsstudier visar att det råder ett påtagligt samband mellan just den medvetenheten och framgång i den tidiga läsutvecklingen (Gillon, 2005; Høien & Lundberg, 1999; Puolakanaho 2007).

Läsförståelse. Syftet med all läsning är ju att man ska förstå det man läser. Därför är det viktigt att man får upp ett flyt i sin läsning och att avkodningen går automatiskt så att man kan lägga det mesta av sin energi på att förstå vad texten innehåller. Ett bra sätt att öva upp läsförståelsen är att prata om textens innehåll med någon annan och svara på frågor om texten.

Motivation. Ett av de bästa sätten att få sina barn att tycka om läsning är att man som förälder själv läser mycket, både för sig själv och för sina barn. Har man som förälder en positiv inställning till läsning och kan inspirera sina barn genom att läsa för dem påverkar det barnets läslust i positiv riktning.

varför är läsningen viktig?

Enligt professorerna Mats Myrberg och Ingvar Lundberg behöver man som vuxen ett ordförråd på minst 50 000 ord för att kunna klara sitt dagliga liv, hänga med i nyhetssändningar och kunna förstå normal tidningstext, instruktioner och anvisningar.

Nio av tio ord vi använder har vi lärt oss från skriven text.
 
En sjuåring har i genomsnitt 5 000–7 000 ord i sitt ordförråd. Som 17-åring har man i genomsnitt mellan 50 000 och 70 000 ord i sitt ordförråd om man regelbundet har läst eller lyssnat på texter. Om man däremot inte har läst eller lyssnat på texter med jämna mellanrum är ordförrådet istället 15 000–17 000 ord vid 17 års ålder.
 
Så stor skillnad kan alltså läsningen göra. Och det är därför läsningen är viktig!

Läs mer om läs-, språk-, och skrivutveckling genom länkarna nedan.

länkar

Foto: Victoria Henriksson

Aktuellt

I och med den nya dataskyddslagen, General Data Protection Regulation (GDPR), som träder i kraft den 25 maj har vi infört en policy kring vårt sätt att hantera personuppgifter.
I den förklarar vi vilka uppgifter vi sparar om dig samt i vilket syfte vi sparar och använder dem. Till policyn »

Läs hela inlägget »
2018-04-03
Ny Abc-plansch
2018-03-14
Besök oss på BARNmässan!
2018-01-16
Lager och hyllor påfyllda!
2017-12-20
Nya böcker

FÖLJ BOKEN PÅ FACEBOOK